Піарники та медійники: як будувати продуктивні відносини з журналістами

Медіа – це «вижимка» реальності, за якою формують своє уявлення про світ мільйони читачів, глядачів, слухачів. І як у ній будуть представлені ваша компанія чи бренд багато в чому залежить від відносин із журналістами. Я неодноразово наголошував, що для піарника вони партнери, а ні в якому разі не «вороги» чи «підлеглі». Тож сьогодні зі свого досвіду розкажу про кілька правил для побудови якщо не дружніх, то хоча б продуктивних та дипломатичних відносин із ними.
Що не варто робити у комунікаціях з медійниками
Надокучати з проханнями розмістити пресреліз чи якусь новину компанії. По-перше, це може бути нецікаво ні журналісту, ні його редакції. По-друге, інформаційне поле зараз дуже динамічне – якщо сталось щось на національному чи міжнародному рівні, ваш реліз просто «потоне» серед цих новин.
Обіцяти те, що не плануєте виконувати. Журналіст, як і будь-яка інша людина, може побудувати плани під ваші обіцянки. У його випадку – це запланувати під вас слот для публікації, час на зйомку тощо. Якщо ж ви зірвете домовленість, це додасть медійнику термінової роботи, аби заповнити «пустоту в ефірі». Кому це сподобається?
Ставитись, як до «інструментів комунікації». Побудуйте нормальні людські відносини. Запропонуйте на каву, цікавтесь професійним життям, а якщо «здружитесь», то й більш особистими темами. Журналісти – передусім люди, а нам всім важливо відчувати повагу.
А що може допомогти у формуванні адекватних відносин?
Організовуйте прессніданки та престури. Це не просто про створення обставин для спілкування офлайн. Це дозволяє витягнути журналіста з редакційної рутини та підживити його допитливість, особливо якщо у вас цікаве виробництво. Бо краще один раз побачити наживо, ніж сотню разів писати зі слів пресрелізу.
Будьте максимально відвертими й чесними. Звісно, поки це не шкодить вашому бізнесу або клієнту, на якого ви працюєте позаштатним піарником. Контролюйте себе, щоб навіть в довірливій розмові не сказати чогось зайвого. Адже не попередивши співрозмовника, що ця інформація офрекорд, ви ризикуєте зробити її публічною.
Оперативно відповідайте на запити журналістів. Так, ситуації бувають різні, але ігнорувати їх не варто в будь-якій, навіть у випадку репутаційної кризи. Журналісти часто звертаються «в останній момент» – така вже особливість їхньої роботи. Тому раджу організувати внутрішні процеси так, щоб запити приходили по одному каналу, щоб не загубитись, та оброблялись швидко. Якщо потрібен час – скажіть про це, але обов’язково дотримуйтесь термінів та не мовчіть. Адже без вашого коментаря подача матеріалу може вам не сподобатись.
Робіть ексклюзиви з профільними журналістами. Особливо це корисно, якщо у вас велика компанія чи важкодоступний для ЗМІ СЕО/засновник. Влаштовуйте зустрічі у форматі інтерв’ю або закритих офрекордс брифінгів для тих, хто постійно пише про вашу сферу.
Не перегинайте з правками. Уявіть, ви чи ваш спікер вже дали коментар медіа, але коли вам надсилають пряму цитату на погодження, юристи, фінансисти, виробничники чи ще хтось раптом згадують, що так казати не можна. І доводиться повністю переписувати коментар, подвоюючи роботу для журналістів та редакції. Чи добре це для взаємин? Ні. Медійники спілкуються один з одним, тож ваша слава «незручного» бізнесу стане відома всім. Тож раджу вносити лише найбільш критичні виправлення та не затримувати текст на погодження.
Як і будь-які відносини, комунікація з журналістами має будуватись на взаємній повазі, відповідальності та людяності. Це – про можливість створити довгострокове партнерство для зручної професійної взаємодії та підсилення репутації вашої компанії. І якщо вам потрібна допомога в роботі зі ЗМІ та експертами – звертайтесь до мене.


